Pozapłacowe świadczenia pracownicze – co poza pensją

Data dodania: 15.11.2016


Chociaż pieniądze szczęścia nie dają to często stanowią jeden z najważniejszych czynników, który decyduje o tym, czy kandydat podejmie zatrudnienie u konkretnego pracodawcy. Ale jak się okazuje, nie samą pensją człowiek żyje i pracownicy doskonale o tym wiedzą, poszukując takich propozycji, które oprócz samego wynagrodzenia wiążą się z atrakcyjnymi dodatkami niefinansowymi. Pozapłacowe świadczenia pracownicze zyskują na popularności – z jakimi benefitami można się najczęściej spotkać polscy pracownicy?

Co to są pozapłacowe świadczenia

Nazywane też benefitami pracowniczymi, dodatkami pozapłacowymi czy świadczeniami dodatkowymi – są to najogólniej rzecz ujmując różnego rodzaju korzyści, jakie pracodawca oferuje pracownikowi poza regularnie wypłacaną pensją.

Pozapłacowe świadczenia pracownicze mogą stanowić jeden ze składników wynagrodzenia, wśród których można wymienić przede wszystkim bazowe, podstawowe wynagrodzenie czy premie związane z wynikami pracy.

To czy pracownik może liczyć na tego rodzaju dodatki najczęściej wynika z treści oferty pracy. Pracodawcy, wiedząc, że są to cenne argumenty, które mogą przyciągnąć wartościowych kandydatów przedstawiają swoją ofertę już na początku rekrutacji.

Benefity dla obu stron

Świadczenia pozapłacowe najczęściej przynoszą korzyści dla obu stron, które są związane umową o pracę. Z perspektywy pracownika są to przede wszystkim udogodnienia i atrakcyjny dodatek do wynagrodzenia. Nierzadko takie dodatki w przeliczeniu na konkretne kwoty sprawiają, że dużo bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest odpowiedź na oferty pracy z nieco niższym wynagrodzeniem, ale z rozbudowanym pakietem świadczeń pracowniczych.

Natomiast pracodawca może w ten sposób kształtować swój wizerunek jako firmy dbającej o zasoby ludzkie, co stanowi nieoceniony wkład w kompleksowe działania z zakresu employer brandingu. Takie strategie są wdrażane z konieczności przez coraz szersze grono firm, które borykają się z problemem niedoboru pracowników.

Co oferują pracodawcy

Jak wynika z badań przeprowadzonych przez firmę Sedlak&Sedlak w 2013 roku, wśród świadczeń, jakie firmy najczęściej proponują kandydatom znajdują się:

  • szkolenia i kursy zawodowe,
  • udział w branżowych konferencjach i spotkaniach,
  • szkolenia językowe,
  • pakiety sportowe,
  • pakiety opieki medycznej.

Czego oczekują pracownicy

W tym samym raporcie znalazły się informacje o tym, jakich świadczeń pozafinansowych oczekują sami pracownicy. Najczęściej wymieniane dodatki to kolejno:

  • pakiety opieki medycznej,
  • szkolenia i kursy zawodowe,
  • pakiety sportowe,
  • szkolenia językowe,
  • bilety i zaproszenia na wydarzenia kulturalne (teatr, kino, opera, koncerty, itp.).

agencja-interaktywna-poznan.pl